پنج باور غلط درباره چربی ها!

449 بازدید
07 فروردین 1401

چکیده مقاله

برای دهه‌ها، مردم از غذاهای غنی از چربی و کلسترول مانند کره، آجیل، زرده تخم‌مرغ و لبنیات پرچرب اجتناب کرده‌اند، در عوض جایگزین‌های کم‌چرب مانند مارگارین، سفیده تخم‌مرغ و لبنیات بدون چربی را انتخاب می‌کنند.
این موضوع به دلیل این تصور غلط است که خوردن غذاهای غنی از کلسترول و چربی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش دهد.

برای دهه‌ها، مردم از غذاهای غنی از چربی و کلسترول مانند کره، آجیل، زرده تخم‌مرغ و لبنیات پرچرب اجتناب کرده‌اند، در عوض جایگزین‌های کم‌چرب مانند مارگارین، سفیده تخم‌مرغ و لبنیات بدون چربی را انتخاب می‌کنند.

این  موضوع به دلیل این تصور غلط است که خوردن غذاهای غنی از کلسترول و چربی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش دهد.

در حالی که تحقیقات اخیر این تصور را رد کرده است، افسانه های مربوط به کلسترول و چربی در رژیم غذایی همچنان غالب هستند و بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی همچنان رژیم های غذایی بسیار کم چربی را به عموم مردم توصیه می کنند!

در اینجا 5 افسانه رایج در مورد چربی و کلسترول رژیم غذایی وجود دارد که باید کنار گذاشته شوند!

1. خوردن چربی منجر به افزایش وزن می شود!

یک افسانه رایج رژیم غذایی این است که خوردن غذاهای پرچرب باعث افزایش وزن شما می شود. در حالی که درست است که خوردن بیش از حد هر ماده مغذی از جمله چربی باعث افزایش وزن می شود، مصرف غذاهای غنی از چربی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل منجر به افزایش وزن نمی شود. برعکس، مصرف غذاهای غنی از چربی ممکن است به کاهش وزن کمک کند و بین وعده های غذایی شما را سیر نگه دارد.

در واقع، مطالعات متعدد نشان داده اند که خوردن غذاهای پرچرب، از جمله تخم مرغ کامل، آووکادو، آجیل و لبنیات پرچرب، ممکن است به کاهش وزن و احساس سیری کمک کند!

علاوه بر این، نشان داده شده است که الگوهای غذایی دارای چربی بسیار بالا، از جمله رژیم‌های کتوژنیک و کم کربوهیدرات و رژیم‌های پرچرب، باعث کاهش وزن می شوند!

البته کیفیت مهم است. مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده که سرشار از چربی هستند، مانند فست فود، غذاهای شیرین شیرین و غذاهای سرخ شده، ممکن است خطر افزایش وزن را افزایش دهد!

2. غذاهای غنی از کلسترول ناسالم هستند!

بسیاری از مردم تصور می کنند که غذاهای غنی از کلسترول، از جمله تخم مرغ کامل، صدف، گوشت بره و لبنیات پرچرب، ناسالم هستند.

اگرچه این درست است که برخی از غذاهای غنی از کلسترول، مانند بستنی، غذاهای سرخ شده و گوشت فرآوری شده، باید در هر الگوی غذایی سالم محدود شوند، اما اکثر مردم نیازی به اجتناب از غذاهای مغذی و کلسترول بالا ندارند.

در واقع، بسیاری از غذاهای با کلسترول بالا سرشار از مواد مغذی هستند.

به عنوان مثال، زرده تخم مرغ سرشار از کلسترول است و همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مهم از جمله B12، کولین و سلنیوم است و همینطور ماست پر چرب با کلسترول بالا مملو از پروتئین و کلسیم است!

علاوه بر این، فقط 1 اونس جگر خام غنی از کلسترول (19 گرم پخته شده) بیش از 50 درصد از مصرف روزانه مس و ویتامین های A و B12 را تامین می کند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که مصرف غذاهای سالم و غنی از کلسترول مانند تخم مرغ، غذاهای دریایی چرب و لبنیات پرچرب ممکن است بسیاری از جنبه های سلامتی را بهبود بخشد!

3. چربی اشباع شده باعث بیماری قلبی می شود

در حالی که این موضوع هنوز به شدت در میان متخصصان مراقبت های بهداشتی مورد بحث است، تحقیقات اخیر هیچ ارتباط ثابتی بین مصرف چربی اشباع شده و بیماری قلبی نشان نداده است.

درست است که چربی اشباع شده عوامل خطر شناخته شده بیماری قلبی مانند کلسترول LDL (بد) و آپولیپوپروتئین B را افزایش می دهد. با این حال، مصرف چربی اشباع شده تمایل به افزایش مقدار ذرات بزرگ LDL دارد، اما مقدار ذرات کوچکتر و متراکم LDL را که با بیماری قلبی مرتبط هستند کاهش می دهد.

به علاوه، تحقیقات نشان داده است که انواع خاصی از چربی های اشباع شده ممکن است کلسترول HDL محافظ قلب را افزایش دهند.

در واقع، بسیاری از مطالعات بزرگ هیچ ارتباط ثابتی بین مصرف چربی اشباع شده و بیماری قلبی، حمله قلبی یا مرگ ناشی از بیماری قلبی پیدا نکرده اند.

با این حال، همه مطالعات موافق نیستند، و مطالعات دقیق تری مورد نیاز است.

4. در دوران بارداری باید از مصرف غذاهای پرچرب و کلسترول پرهیز کرد!

اغلب به زنان باردار گفته می شود که در دوران بارداری از مصرف غذاهای پرچرب و سرشار از کلسترول اجتناب کنند. در حالی که بسیاری از زنان فکر می کنند پیروی از یک رژیم غذایی کم چرب برای سلامت خود و کودکشان بهترین است، خوردن چربی در دوران بارداری ضروری است.

در واقع، نیاز به مواد مغذی محلول در چربی، از جمله ویتامین A و کولین، و همچنین چربی‌های امگا 3 در دوران بارداری افزایش می یابد علاوه بر این، مغز جنین که عمدتاً از چربی تشکیل شده است، برای رشد مناسب به چربی رژیم غذایی نیاز دارد.

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، نوعی اسید چرب متمرکز در ماهی های چرب، نقش مهمی در رشد مغز و بینایی جنین ایفا می کند و سطوح پایین DHA خون مادر ممکن است منجر به اختلال در رشد عصبی در جنین شود

برخی از غذاهای غنی از چربی نیز فوق‌العاده مغذی هستند و مواد مغذی حیاتی برای سلامت مادر و جنین فراهم می‌کنند که به سختی در سایر غذاها یافت می‌شوند. به عنوان مثال، زرده تخم مرغ به ویژه سرشار از کولین است، یک ماده مغذی حیاتی برای رشد مغز و بینایی جنین! علاوه بر این، محصولات لبنی پرچرب منبع عالی کلسیم هستند که برای رشد اسکلتی ضروری هستند.

5. خوردن چربی خطر دیابت را افزایش می دهد!

بسیاری از الگوهای غذایی توصیه شده برای درمان دیابت نوع 2 و بارداری کم چرب هستند. این به دلیل این تصور غلط است که مصرف چربی در رژیم غذایی ممکن است خطر دیابت را افزایش دهد.

اگرچه مصرف برخی از غذاهای غنی از چربی، مانند چربی ترانس، محصولات پخته شده چرب، و فست فود، واقعاً می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد، تحقیقات نشان داده است که سایر غذاهای پرچرب ممکن است از ایجاد آن محافظت کنند.

به عنوان مثال، ماهی های چرب، لبنیات پرچرب، آووکادو، روغن زیتون و آجیل غذاهای پرچربی هستند که همگی سطح قند خون و انسولین را بهبود می بخشند و به طور بالقوه در برابر ابتلا به دیابت محافظت می کنند.

در حالی که برخی شواهد نشان می دهد که مصرف بیشتر چربی های اشباع شده ممکن است خطر دیابت را افزایش دهد، مطالعات جدیدتر هیچ ارتباط قابل توجهی پیدا نکرده اند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2019 روی 2139 نفر هیچ ارتباطی بین مصرف چربی حیوانی و گیاهی یا چربی کل و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 پیدا نکرد

مهمترین عامل در کاهش خطر دیابت، کیفیت کلی رژیم غذایی شماست، نه تجزیه درشت مغذی های دریافتی شما!

مطالب مرتبط

کروم

کروم پیکولینات چیست؟ کروم یک ماده معدنی است که به...

3 سوال درباره اسیدهای چرب امگا 3!

سوال اول: فواید اسیدهای چرب امگا 3 برای بدن چیست؟...

میسلار واتر چیست؟!

این محصول با استفاده از آب تصفیه شده، مرطوب‌کننده‌هایی مانند...

تردید برای تزریق واکسن کووید-۱۹ رو به افول است!

مطالعه منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا(JAMA) گزارش می...

Be the first to write a review

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!
درخواست مشاوره تلفنی

    درخواست مشاوره تلفنی

    لطفا اطلاعات داخل هر فیلد را تکمیل بفرمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما
    تماس تلفنی برقرار کنند!

    تلفن تماس : 37741900 025
    ایمیل : info@kavianipharmacy.ir